Wednesday, November 16, 2011

# The Next Project

ahhhhhh what a nice and cold wheater...its almost rainy everyday...tp aku suka!berlatih dari sekarang nk pegi ke tmpt org...uik?

hahaha aku dapat offer dr lecturer a.k.a director kelab teater aku di ex-kolej utk memegang watak Puteri Li Po (Hang Li Po)...then aku dtg kuantan for the script reading...intonasi aku lebih kepada melayu so aku ditukarkan watak....watak apa?jeng jeng...watak TUN TEJA laaa..yippiiii...watak pembantu pun sgt bermakna..wanita yang mempunyai sejarahnya tersendiri dan menjadi ingatan sepanjang zaman sebaris dgn kisah wanita melayu dahulu kala seperti Mahsuri, Tun Fatimah, Wan Anum dan sebagainya...so director ckp aku lebih kepada perempuan melayu terakhir (eceh pandai mengayat lecturer aku ni..opsss wanita ye lecturer aku ni..and she is also the author of the script)

yang menjadi kekabutan di dalam kepala hotak aku ni ialah ttg hijab aku..xpe..i will settle it later..yg penting script and acting..ttg lakonan aku ada sikit gelisah...aku ni xpro but i know i can do it..the prob is mencari aura bangsawan dan mencari Tun Teja di dalam diri..mcm kes aku pegang watak Vivansia, seorang puteri labah-labah separuh manusia..watak V ni sedikit mistik pun ada..aku senang nk jmp spider...dulu susah betul..takat kt tv apala sgt..soooo kalo kes tun teja ni?(??)aishhh xkn aku nk kne jmp teja plak??eeeeeee seram plak..xleh xleh..so byk jgk aku buat homework ttg watak & perwatakan wanita cantik ni..itu yg penting...kaji dulu..

lgpun kisah ni lebih kepada Puteri Li Po yg kena berkahwin dgn Sultan Mansur Shah..dan aku sbg Tun Teja (eyyy mak mention lg..mak nk glamer plak!) adalah isteri baginda yg kedua (cis!bermadu aku!)...tp ada sedikit konflik between aku dan Li Po...ngikut pemahaman director, Hang Tuah berasal dari Tanah Besar China...sbb title 'HANG'..tp aku xrasa pun...Hang tu kan nama gelaran..Hang Li Po pun dpt 'Hang' sbb kurnia dari sultan..ntahla..sbb kalo Hang Tuah org cina kenapa dia nak wat statement "TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA"? npe xwat statement "TAK KAN CINA HILANG DI DUNIA"?..haa kan?kan?hahahaha!apa2 la..msuk sejarah plak..tp xpela..setiap org ada kreativiti dlm membina karyanya sendiri..ok sambung kenapa konflik?sbb Hang Tuah pnh bercinta dgn kedua-dua puteri ni..haaa hamek ko!so Puteri Li Po sgt la jeles terhadap Tun Teja cantik jelita yg pernah menjadi igauan si Hang Tuah (namun memendam rasa dek kerana setia kpd sultan)..so citer ni kira kesinambungan drpd citer Hang Tuah lakonan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee (bg akula)...kt sini aku letak artikel ttg cebisan kisah Tun Teja dari site Bab 10 : Hang Tuah Melarikan Tun Teja .....

berbalik semula lg..dahulu kami pernah beraksi di Bandung, Indonesia..sekarang teater ni akan dibawa ke BEIJING, CHINA yawww!musim sejuk plak waktu pementasan tu nnt..uuuuuuu insyaAllah..moga Allah permudahkan segala urusan kami...show ni akan dipentaskan di hadapan student sana yg ambil jurusan Bahasa Melayu...so bg dorang tngok culture dan kisah bangsawan kita...di sini aku titipkan kata2 terakhir Tun Teja lakonan seniwati Zaiton...i loike her!




sedihnyaaa....(T T)

END

No comments:

Labels

Angry (1) Anime (1) Annoying (6) Birthday (2) Cats (4) chilhood (1) Convocation (1) Country (1) disease (1) DIY (1) Drawing (2) Eid (1) Experiences (8) family (1) film (3) Food (2) Friendship (10) Grateful (2) Heartbroken (3) horror (1) Independence (2) Islam (5) Job (2) Life (16) Lone (4) love (14) Makan (2) Manga (1) martial arts (2) Memories (12) MJ (3) Money (1) Music (8) Passionate (7) Patriotisme (1) peace (3) Performing Art (9) Pets (3) Photography (2) poetry (7) Pressure (3) program tv (1) puppet (1) Ramadhan (1) Sad (4) soklan (1) Spiritual (5) Stress (1) theatre (9) Thinking (4) Wish (7) Worry (1) WWF (1)